Thursday 20 February 2014

A holiday to Jakarta

Lambat sikit update entry pergi ke Jakarta. Orang lain semunya berkerja keras, menitis peluh keringat mengerjakan tugasan internship, manakala Rose sibuk bercuti. haha. Rose pergi tak lama pun, seminggu sahaja ke seberang. Jakarta. Ni kali pertama Rose ke Jakarta, sebelum ni pernah pergi Acheh je. So, sebelum Rose mula cerita pengalaman Rose di sana, kena lah introduce sikit Jakarta tu di mana kan?


Jakarta is basically located on the northwest coast of Java, indonesia which is (Jawa), Jakarta is the country's economic, cultural and political centre, and with a population of 19,634,837 as of November 2011, it is the  populous city in Indonesia and in Southeast Asia, and is the thirteenth most populated city in the world. - Terima kasih MR GOOGLE

Jadi dah tau sedikit sebanyak pasal Jakarta kan, so Rose dan family sampai Jakarta Airport, pagi Rabu yang lepas, Dari airport ke hotel dalam 30minit juga, tapi kalau tak jam lah, kalau jam sejam. Bak kata Pak Rudy (which is the taxi driver) "Macitnya macam Gila ini". Kami stay di Ibis Acardia Hotel, boleh dikatakan tengah bandar. Depan hotel jalan raya, suasana di situ hampir2 sama macam kesibukan di Kuala Lumpur. Dari segi kebersihan, ada tempat yang bersih dan ada banyak tempat yang kotor. Tapi way much better than Cambodia. Jam di Jakarta lewat sejam waktu kita. 





Jadi hari pertama sampai, dah start shopping dan food hunt, tempat pertama yang kami pergi ialah Tanah Abang. Tanah Abang is basically the heaven of kain ela. Segala mak nenek kain boleh dapat situ. Untuk pengetahuan korang Tanah abang ada 19 tingkat. Klau satu hari nak pusing memang maaflah takan sempat. Start beroperasi dari pukul 5am- 5pm. Tapi rasanya specialties Tanah Abang adalah kain Lace. Kain lace untuk penganti sangat lah cantik. Rambang mata masuk sana. Rose ada beli 4 helai kain kat sana untuk raya, jadi nantikan baju raya tahun ni, haha. teaser sikit. Tanah abang juga tak terhad, bukan setakat kain ela, baju tidur, confeter, selimut, baju tidur, barang hello kitty, curtain, sejadah telekung. Banyak la lagi, boleh borong disana. keselesaan untuk membeli belah tu kurang sebab takda aircond jadi stuffy sikit dan memang akan berpeluh, tapi untuk orang yang macm rose, I don't mind janji dapat kain best punya. Lepas habis bergonjeng kat sana, kami makan nasi padang, ni yang real punya nasi padang. Nama kedai Garuda Nasi Padang, memang dekat dengan hotel kami, harga agak expensive juga. tapi sedap. Kalau pergi sana it's a must! then balik ke hotel tidur kena awal, esok nak sambung aktiviti pulak.






Second day, kitaorang pergi sarinah Mall, Sarinah mall ni mall kecil yang berada walking distance di hotel, sebab berjalan kaki, kami sempat lah tengok-tengok kawasan, macam mana orang-orang di Jakarta. Gerai-geri bakso di tepi jalan macam dalam tv. Rose juga berkesempatan beli kuih muih tradisional indonesia, dengan berharga 5000 rupiah, sama dengan hampir dua ringgit malaysia. Di sarinah Mall, kita orang makan di satu kedai ni, lupa pulak nama, tapi memang tiptop makanan dia! rose order Nasi goreng komplit Indonesia dengan ayam penyet bakar. Memang sedap hingga menjilat jari :) bina badan ja duduk di sana. Nasi goreng sana banyak, semua lauk ada dalam tu. Yan tak berhenti makan, selang dua jam makan. 







The third day, paling best! kitaorang naik tut-tut (taxi motor) ke Tamthrin City (kawasan), Tamthrin city ni barang-barang mahal sikit, dia boleh di katakan tempat elit. Kat situ jual the finest kain batik untuk laki dan perempuan. Mak shopping sakan, Rose dengan dina semapat berkunjung-kunjungan sepanjang tamthrin city. Tempat ni bersih, shopping mall disitu pon bersih dan kemas, tempat nak makan angin pon best. Lepas mak borong baju batik, kami teruskan perjalanan ke Grand Indonesia, ini antara shopping mall yang terbesar di jakarta. Macam midvalley kita, semua ada. Tapi tak ramai yang ada di mall. Perbezaan yang ketara nampak di kawasan mcm ni, kalau di tanah abang orangnya kulit gelap-gelap nampak kampungan sikit, kalau di grang indonesia, semuanya mcm artis. Abang tolak trolley hensem macam randy. Muka mcm Irwan shah tu bersepah. memang sedaplah mata tu cari dosa kan, hahha. dah pusing-pusing mall cari mainan yan, beli handbag, purse rose (tumpang sekaki) kami baliklah, cari makan lagi. Kali ni kami bertukar selera dan beli makanan di tepi jalan, try mcm mana rasa makanan harian rakyat jakarta makan. Macam2 ada, bakso ada, ayam penyet ada, pecel lele ada, sup igo ada. Ada satujenis makanan ni yang rose dan dina tergelak gelak bila terbaca kat papan gerai which is "PUKIS" , ia sejenis makanan ye. takda maksud yang tersembunyi. Dah ada makanan nama macam tu, kami pun buat ayat, "AKUNYA BUTUHKAN PUKIS" hahahha. Mak kata sekali lagi sebut mak cili dengan sambal ayam penyet. Perkataan2 tu hanya boleh disebut di sana, bukan di malaysia.


Hari keempat, sekali lagi kami kuatkan semagat jejak ke tanah abang, sebab ada orang pesan barang. Tapi kali ni, kami makan food court situ. Itu memang terbaik! makanan heaven, best :) tengok gambar je lah kan.




Hari kelima hari last kami di Jakarta, awal pagi dah siap sedia pulang ke malaysia. Kalau diberi peluang, nak je pergi lagi ke jakarta. sebab makanan awesome dan bnyak lagi tempat kami tak sempat pergi, nak pergi Ancol, tengok tugu Monas. Hoping there will be a next time. Holiday yang best, tapi lagi best kalau abah dan kaklong ada.

Ps/: gambar ada banyak lagi dekat dina :)

1 comment:

  1. Salam..trip bajet ke bandung!
    Jom pegi bandung only RM235 per person for 4day 3 night (*included hotel and transport)

    Tentative Program
    Day1
    *Tiba kat Bandung
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch & Check in Hotel
    *Toko Tiga ( Branded Jeans )
    *D'fashion factory outlet kain potong
    *Membeli-belah di Factory Outlet
    At Jalan Riau (Heritage,
    Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The
    Secret )
    *Dinner dan kembali ke Hotel

    Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, gossip,level, etc)

    Day3
    *kawah putih crater/trans studio indor themes park
    *rumah kain sulam kat taman kopo
    * cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *factory outlet area riau street macam the secret, heritage,oases, etc

    Day4
    *check out hotel
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *paris van java shopping mall
    *Airport transfer

    Hotel facilities:
    -Aircond
    -Free Hot spot / wifi
    -TV cable
    -Free Breakfast Buffet
    -Hot & cold water
    -Free parking

    * room deluxe ~king bed size hotel 2star also include free buffet breakfast

    transport facilities:
    * bole di gunakan dari pukul 8 pagi hingga pukul 10 malam
    * include petrol / minyak
    * include parkir
    * include driver berpengalaman dan bisa bahasa melayu

    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung

    Group yang sudah kami layani
    -CIMB Group Company From Malaysia
    -Tv 3 malaysia
    -My bank group company
    -Petronas Company
    -Family trip
    -Pelajar Trip
    -Back pac trip
    -Dan lain-lain

    Service insya allah memuaskan
    Your comfort is our priority


    Term and condition :
    *included transportation for 4day3night type kereta 7seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
    *rate is not included entrance fee
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *rate 6 pax~235rm per person
    kalau 4 pax~275rm per person
    kalau 2pax~395rm per person
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung

    sila contact jika ada sebarang pertanyaan di :
    email : touramanahbandung@yahoo.com
    call : +62 88 12057848
    whatsapp +62 838 2178 9103
    bandung-indah.blogspot.com
    facebook page : Bandung Amanah Tours & Transport

    ReplyDelete